Waarom IT Outsourcing beter is dan systeembeheer en netwerkbeheer

Systeembeheer en Netwerkbeheer geen core business

Autobedrijven opereren in een competitieve markt. De marges zijn dun en focus op de core business is dus essentieel. Systeembeheer en Netwerkbeheer behoren niet tot de corebusiness van automotive bedrijven. Vaak is de IT bij bedrijven met minder dan 500 medewerkers een ondergeschoven kindje en dat geldt ook voor automotivebedrijven.

Externe beheerder niet ideaal

We zien hier meestal een externe beheerder die het systeembeheer en netwerkbeheer voor zijn rekening neemt. IT support is dan beschikbaar op afroep als er problemen ontstaan. Soms komt de externe beheerder op vaste basis langs, bijvoorbeeld eens per maand.

Waarom is dit geen ideale situatie?

Omdat het simpel gezegd dweilen met de kraan open is. Externe systeembeheerders leveren ICT beheer op contractbasis en doen hun best om de IT in de lucht te houden. Maar wat als de servers verouderd zijn en de pc’s heel langzaam worden? Ze kunnen adviseren tot aanschaf van nieuwe apparatuur en kunnen dat meestal ook leveren. Dat gaat een tijdje goed maar na een paar jaar en meestal nog eerder beginnen de problemen weer.

Systeembeheerder werkt met inspanningsverplichting

Wat hier fundamenteel niet klopt is het dienstverleningsmodel. In dit model blijft de zorg voor ICT en daarmee ook de IT problemen bij het autobedrijf. De externe systeembeheerder en netwerkbeheerder werken op basis van een inspanningsverplichting. U kunt het vergelijken met de garage die een vijf jaar oude auto in onderhoud heeft versus een leasebedrijf die gewoon de mobiliteit als geheel voor uw bedrijf moet verzorgen.

Externe ICT beheerders hebben vrijwel nooit een resultaatverplichting, er zijn geen afspraken over uptime en downtime, er is geen Service Level Agreement. Ze hebben zelf ook geen financiële baat bij een vlekkeloze werking van de ICT systemen. Er is geen prikkel om tot minder storingen te komen.

ICT Outsourcing werkt met resultaatverplichting

ICT Outsourcing werkt volgens een compleet verschillend model. De klant wordt alle zorgen uit handen genomen. In tegenstelling tot een externe systeembeheerder of netwerkbeheerder wordt hier gewerkt met een resultaatverplichting. Resultaat is het enige wat telt. En dat kunnen ze ook waarmaken.

Een ICT Outsourcer is namelijk – als het een goede is – verantwoordelijk voor de hele keten. Dus niet alleen systeembeheer maar ook software licenties, Internet verbindingen, werkplekken, servers, printers, enz.

PC als online werkplek

Bij online werkplekken of hosted desktops vervangen smart terminals bij ICT Outsourcing de pc’s, hoewel het ook mogelijk is om de pc’s en laptops als een online werkplek te gebruiken. Online werkplek is hetzelfde als een hosted desktop en wordt ook wel eens een virtual desktop genoemd. Het draaien van een Online Werkplek op een pc in plaats van op een smart terminal heeft nadelen maar ook één voordeel. Er kan op oudere pc’s toch de nieuwste software van Microsoft worden gedraaid zoals Office 365. Er wordt gewerkt met een overzichtelijk en flexibel abonnement. Investeringen en hoge kosten vooraf zijn niet nodig.

Lees meer over de online werkplek voor automotive bedrijven.

3 belangrijke voordelen van ICT Outsourcing met online werkplekken

  • Hergebruik oude pc’s
  • Resultaatverplichting in plaats van alleen inspanningsverplichting
  • Smart terminals zeer goedkoop en altijd operationeel

 

Heeft u nog vragen over onze dienstverlening?
Mail ons of bel 036 5367 888.

‘5 direct toepasbare adviezen voor meer winst en lagere kosten in uw bedrijf’ 

Een greep uit het e-boek: -Dynamische prijzen met smart displays en software. -Hoe u simpel uw online reputatie bewaakt met social media tools.

iTraction_cover_e-book5

Uw privacy is bij ons gewaarborgd. Wij zullen uw gegevens niet delen.